hogy a blokkba áramló levegőt szabályozza. A kezünkkel, azaz a gázkarral állítjuk az állását, ezzel együtt a levegő áramlásához rendelkezésre álló keresztmetszetet a beömlő traktusban. A másodlagos pillangószelep pont az, aminek hangzik: egy második pillangószelep az „elsődlegesen” felül, amit viszont már nem mi irányítunk, hanem a motor agya, a fekete doboz, az ECU. Erre azért volt szükség, hogy az injektoros motorok rákfenéjét, az érezhetetlen, adagolhatatlan és rángatós gázreakciót kiküszöböljék és egyenletesebbé tegyék a teljesítmény leadást.
Az alsót te, a felsőt ő nyitja-zárja
Mert hát hogy is működik az injektor? Mi, humanoidok rátekerjük a gázt, azaz kinyitjuk a pillangószelepet. Ezt az injektor-vezérlő számítógép érzékeli, és különböző változók figyelembevételével és az azokhoz társított, az injektor programban fehéren feketén megtalálható mennyiségű benzint fecskendez az általunk beengedett levegő mellé. És pont emiatt kellett kialakítani a másodlagos pillangót, mert nélküle csakis rajtunk múlott, hogy mennyi levegőt engedünk be, ami nagyon nehéz helyzet elé állította az injektort: Mohó emberként mi akkor is rányitjuk a levegő teli keresztmetszetét a motorra (azaz húzunk egy stiftet), mikor arra még marhára nincs szüksége, mondjuk alacsony fordulatszámon. Ilyenkor az injektor persze vért izzadva adagolja a különböző mennyiségű benzinfröccsöket, hogy a motor ne fulladjon bele a sok levegőbe, és még csuklás nélkül is húzzon, kiszámíthatóan, szépen, finoman. Ez szinte lehetetlen feladat, és csak kényszermegoldás. Ráadásul ilyenkor közel sem optimális sem a teljesítmény leadás sem az elért legnagyobb pillanatnyi teljesítmény, így a mérnökök kitalálták, hogy kiveszik kezünkből az irányítást: kitalálták a másodlagos pillangószelepet. Egy ilyen jellegű injektorral ellátott motoron mikor teszem azt ötödikben 2000-nél rácsapjuk a teligázt és ezzel kitárjuk a gázkarunkhoz csatlakoztatott pillangószelepet, a másodlagosnak még esze ágában sincs kinyílni, hanem csak szépen fokozatosan tárul, minden pillanatban pont a megfelelő mennyiségű levegőt juttatva az ideális benzinmennyiség mellé. És csak később, jóval utánunk nyit ki teljesen, mikor arra már valóban szüksége van a blokknak.