Utasként
Utast vinni lehet katasztrófa és nagyszerű élmény is. Olvastasd el velük ezt, hogy elkerüljétek a szükségtelen feszültséget!
Indulás előtt: Sok motoros gondolja úgy, hogy a legjobban úgy lehet megszerettetni másokkal a motorozást, ha halálra rémítik őket már az első métereken. Nagyon okos. Inkább beszéld meg a leendő utasoddal, hogy egy biztonságos, értelmes motorozás előtt álltok, és a cél az, hogy mindketten élvezzétek. (eddig tök olyan mint a szex - a szerk.)
|
Mivel menetközben már nem tudtok beszélni, ezért a legjobb, ha előre megállapodtok néhány alapvető jelzésben. Például hogy vered az oldalát, ha lassításra kéred.
Sokszor már a fel és a leszállás is bonyodalmat okoz. A vezető állítsa függőleges helyzetbe a motort, mindkét lábával álljon biztosan a talajon. Ekkor a lábtartóra fellépve ülj rá a motorra. Ha csak egyszerűen ráülsz a motorra, az is tökéletes, a lényeg az, hogy kérdezd meg a vezetőt, hogy fel/leszállhatsz-e (nehogy váratlanul érje és felboruljatok). |
Ha először motorozol utasként, akkor a legjobb, ha átöleled a sofőr derekát. Ez valamennyire megvéd a billegéstől gyorsulásnál és lassulásnál és segít abban is, hogy együtt dőlj a sofőrrel, és ne miattad kelljen idő előtt befejezni az utazást. Ugyancsak praktikus, hogy a kezeid közel vannak a vezető nemes szerveihez, ami óvatosságra inti, ha esetleg őrült manővereken töri a fejét!?
Ha az utaskapaszkodót akarod fogni, azt nem biztos, hogy olyan jó megoldásnak fogod találni elsőre: sokkal pontosabban és gyorsabban kell reagálnod a gyorsításra és a lassításra, hogy ne dülöngélj, mint egy részeg.
Nem árt, ha védőruha is van rajtad, csakúgy mint a vezetőn! Ő teljes felelősséget vállal érted (ugye fiúk!!! - a szerk.), ami a megfelelő öltözetre is kiterjed! Ha mégis arra biztatnak, hogy pattanj fel rövidgatyában és pólóban, inkább ne élj a lehetőséggel!
A motoron utazás jóval többet jelent, mintha egy autóban ülnél: bármit teszel, kihat a motor viselkedésére.
Szóval úgy kell a környezetre, és az előttetek levő útra figyelned, ahogyan a sofőr teszi.
Fékezésnél meg kell próbálnod nem rácsúszni a sofőrre. Gyorsításkor pedig nem lepottyani a motor hátsórészén.
Általánosságban a legjobb megoldás, ha a lábaddal is szilárdan állsz a lábtartón, szóval erre mindig figyelj oda!
Gyorsulásnál ugyancsak sokat tudsz tartani a lábaddal, hajolj előre, de emellett persze kapaszkodj is, ahogyan csak tudsz!
A kanyarodásnál az első ösztön arra fog vezetni, hogy az ellenkező irányba dőlj, de állj ellent a kísértésnek, és igyekezz egy vonalban maradni a vezetővel és a motorral.
(A fordító tapasztalata szerint sportosabb motorokon a legjobb megoldás, ha az utas a két kezével a tankba kapaszkodik – támaszkodik – a lábával pedig szilárdan tartja magát. Így együtt mozog a vezetővel, előrehajol, van mire támaszkodnia gyorsuláskor és lassításkor egyaránt.)
Ha a sebességváltásnál lekoccol a bukósisakotok, ne pánikolj! Valószínűleg a vezető hibája, nem vált elég finoman sebességet.
Javasold neki a gyorsváltást és a finom gázkezelést (amit megtalál a Motoros suli korábbi részeiben ?)!
Ha arra törekszel, hogy olyan utas legyél, akinek a jelenlétét a vezető szinte észre sem veszi, akkor nem jársz messze az ideálistól. Ez furcsának tűnhet elsőre, de meglátod, ha az első feszültség elszáll, menni fog!
Toptippek:
- Világosítsd fel a vezetőt, hogy nem akarsz sportszeletet a gatyába
- Egyezzetek meg az alapvető jelekben előre, menetközben már nehezen tudtok beszélni
- Legyen neked is megfelelő védőfelszerelésed
- Figyeld az utat, és készülj fel a vezető várható lépéseire
- Olvastasd el a vezetővel az „Utassal” fejezetet
|