
Teljesen ms arcok
LC4 tulajdonosknt nem kis vrakozssal tekintettem az jdonsgra. Prbltam a gpet mindenfle mrkahsg mellzsvel, rajongstl mentesen rtkelni. Nem akartam a tipikus mrka-imdat hibjba esni. Elsknt idn tavasszal, a KTM On Road tesztnapon prblhattam ki menet kzben a 690 Supermott a tkli reptren, versenyplya-szer krlmnyek kzt. Mr ott feltnt a blokk simbb jrsa, a motor jelentsen javult kanyarvteli tulajdonsga. A hosszabb utcai tesztre a jlius vgi 40 fokos forrsgban kerlt sor. A tesztmotort a KTM trkblinti kzpontjnak els emeletrl emeltk le egy lifttel, gondolkoztam is rajta, pont ilyen laks kellene nekem, kr hogy Pesten ez nem tl gyakori.

rdekes formavilg

Gyrkmnyek
tvtel utn az els, ami szembeszktt, az az lsmagassg volt. Nem vagyok nagy, st inkbb vertiklisan korltozott, s ezrt a jelenlegi LC4-es supermotmat is kiss ltetve hasznlom. Az j 690SM-rl azonban - br ppen csak - elrtem egyik oldalon a talajt a 880 mm-es lsmagassgbl. Vrosi hasznlat sorn sem okoz gondot annak, aki megszokta mr, hogy nagyobb motort vezet, mint amilyent megrdemelne magassga alapjn. Aki viszont elri a 170 centimteres hatrt, annak semmifle gondja nem lesz az zemanyag nlkl 154 kg tmeg gppel. Aki nem, az vehet 20 mm-rel alacsonyabb lst a gphez.
A msodik meglepets a hang. Rendben van, hogy agyon kell fojtani, mert krnyezetvdelem, miegyms, de ennyire semmi hangja ne legyen egy egyhengeresnek, fleg alapjratkrnykn, az mr megdbbent. Veszlyessgi ptlkknt szriban rakatnm r az Akrapovic dobokat, vllalva a kisgyermekes anyk szitkait.
A formaterv krdsben a vlemnyek ersen megoszlanak mg a mrka rajongi, a KTM tulajdonosok krben is. A baltval faragott arctl kezdve a szp, szp, de mi lett volna, ha mg formatervez is ltja megnyilvnulsig mindent hallottam mr rla. Fura dolog, hogy lben sokkal jobban nz ki, mint a fotkon! Az els lmpval egybeptett, nagyobb sebessgnl a gp stabilitst segt fels-els srvd, az gnek mered hts dupla kipufog, a kacsafarok formj hts idom-lmpa kombinci mind olyan egyedi jellegzetessg a 690-esen, amely biztosan nem fog egyhamar szembejnni egy msik mrka modelljn.

ttetsz indexek, hegyes hts lmpa
A reflektor fnyereje sokkalta jobb a rgi modell lmpjnl, de ezen nincs mit csodlkozni, mert a rgi inkbb egy zseblmpval volt csak sszevethet. A hts lmpban LED-ek vilgtanak, amelyek remlhetleg nem mennek ki kthavonta, mint az eld sima izzja. Azonban egy supermoto nem nzegetni val erotikus modell, hanem jfle kanyargsra termett hasznlati trgy.
Az els 150 kilomter a Dobogk s Pilisszentlszl krli utakon folyt ismerkeds jelleggel, majd msnap megint szerpentinen s vrosban mozgott a gp. A teljesen jjtervezett egyhengeres, ngytem, vzhtses, ngyszelepes, 654 kbcentis blokk jval simbban jr, mint eldje, amit a kiegyenslyoz tengelynek ksznhet. Szria llapotban alul szerintem ertlenebb, mint az n j szabadon llegz rgi LC4-esem. Hozzteszem, az j blokk termszetesen megfelel az Euro3-as krnyezetvdelmi normknak, mg az sszehasonlts alapjt kpez gpben mr rg nincs semmifle krnyezetvd dolog. Cserbe visszaviszem a manyagpalackokat a lerakba, s lekapcsolom a szmtgpemet a nap vgn.

63 lovas szriban az j blokk
Nincs beptett fkpad a kezemben, hogy lemrjem, milyen ers lehet a 63 lovasknt reklmozott j 690SM, de legalbb annyira kpes, mint a tuningolt rgi LC4 supermotm (Keihin karburtorral s teljes Akrapovic rendszerrel, nyitott supermoto lgszrvel - csak az sszehasonlts vgett). Az j blokk 2500-as fordulat alatt leginkbb ertlen, nha csuklik gzadsra, csak hromezertl lesz hasznlhat az ereje. Elindulni is igazbl itt j vele, klnben rzkdik, tiltakozik a guruls ellen.
Az alapjaitl jratervezett motor kb. 5000-es fordulattl egszen 7000-7500-ig nagyon ers, s nagyon knnyen prg fel, ha mr egyszer lekzdtte az als fordulatok tehetetlensgt. A piros mez 7800-nl kezddik, a leszablyozs (amely most mr be van ptve az LC4-esbe, nem gy, mint rgen) 8600-nl vet vget a hzatsnak, szp rtk egy nagy furat, hatalmas dugattys, egyhengeres blokktl. A gzreakci nem hasonlthat egy Keihin FCR versenykarburtorhoz, taln a rgi szria Mikuni 40-essel van pariban. Mindenesetre gyorsulsban a szria 690SM felveszi a versenyt a tuningolt 640-essel, kb. eglban haladt a kt KTM egy-egy zldre startolsnl.


Van azonban egy apr hibja a blokknak, legalbbis az alap befecskendez-programnak. Motorfknl, zrt vagy majdnem teljesen zrt gzllsnl kanyarhoz rkezve, majd ezutn gzadssal befordulva ugrik a motor, nem mindig s nem nagyot, de knnyedn kiprovoklhat. Ez azrt rossz, mert kanyar eltt, amikor motorfkbl az ember tol zembe vltana, az egyenletes gzads helyett nha bakkecskbe csap t a supermotzs. Nehz gy j vet karcolni az aszfaltba, ha llandan az jr az ember fejben, mikor ugrik meg a gp a befordts eltt kzvetlen. Hiba a rezgscsillapts, ez a blokk is rz kicsit, annyira, hogy 150 km megttele utn mr nem olyan jl rzi a fktvot a zsibbadt kezvel az ember. Persze az eld durva rzshoz nem hasonlthat az j blokk rezgse.

A vlt szintn j darab, t helyett immron hat sebessgfokozatot rugdalhatunk a KTM utcai supermotjn. A vlt nha rosszalkodott, nem tudom az okt, mirt, hiszen mg 4 ezer kilomter sem volt a motorban. Vagy sztrgtk mr a korbbi tesztelk, vagy ilyen gyrilag. Lnyeg, hogy a 4-5. s 5-6. fokozatok kzt lehet nha reset tallni. A vlt tja hosszabb, mint a rgi modellnl, az res fokozatot - az igazit - knny megtallni. A fokozatok elosztsa szerint legjobb negyedikben haladni az engedlyezett 50 km/h-s vrosi tempnl. A hatos fokozat nagyon hossz, olyan 80-90 km/h krnykn rdemes csak kapcsolni, klnben rngat az egyhengeres. A hossz tttelezsen eggyel rvidebb els lnckerk cserjvel knnyedn lehet segteni.

Radilis a kuplung is
A kuplung amgy nagyon knnyedn mkdtethet, nincs is ezen, mit csodlkozni, hiszen szriban jr a hidraulikus zem. A hts kerk megcsszst egy gyri antihopping (APTC) rendszer kuplungszerkezet akadlyozza meg. Annak jn ez jl, aki nem tud, vagy fradtan mr nem szeret gzfrccszni visszavltsnl. A szerkezet ugyanis automatikusan egyenlti ki a hts kerk s a motorblokk kzti fordulatszm-klnbsget visszavltsnl. Sajnos ez gtolja a supermotknl oly ltvnyos hts kerk cssztatst, illetve ez mr csak a hts fk pontos adagolsval kivitelezhet.

Vadonatj LC4 blokk
A futm fejldtt a legtbbet, pontosabban a vz, lengvilla s rugz elemek hrmasa. A vz j fejleszts trhls csvz, melynek kialaktsa mr nem tette lehetv az olajtrol szerepet, ezrt a kt liternyi kenanyag mostantl a rendes helyn, a karterben tallhat. A szintn j knnyfm lengvilla a gp msik rdekessge. Szelvnyeit kifel mutatja a npnek. A 690SM nagyon knnyen fordul, elismers a tervezknek, remek geometrit adtak a motornak. A kis sebessg kanyarokban kb. hasonlan j, mint eldje, a kzepes s nagy sebessg kanyarokban jval stabilabb lett! Fura vele menni, nem rzi az ember, hogy gyorsan megy, pedig majdnem olyan gyorsan tudtam, mint a jval sszeszokottabb rgi LC4-essel. St, aki elszr ment vele, az sem volt lass! Nagyon knnyen lehet vele j tempt motorozni, igazi felhasznl bart tanulmotor. Motoros iskolk 690 Supermotra fel!


A futm technikailag kis visszalps, br ez a menettulajdonsgokban nem rezhet. Meglepetten lttam, hogy ell csak a hzfokozati csillapts, htul pedig csak a rug-elfeszts s a hzfokozati csillapts llthat az egybknt remek WP-futmvn A drgbb Prestige modellen mr a nyomfokozati csillapts is llthat ell-htul. Az els futmvet valaki mr eltekergette a tesztmotoron. Legalbb 20 klikk volt kitekerve a hzfokozatbl, ami a komfortbelltsnak felel meg. Ezzel viszont nem volt elg pontos a futm visszajelzse a szerpentinen, a szria 15-s rtkre visszatekerve mr normlisan kezdett viselkedni a gp eleje.
A supermotknl mindig nagy krds, hogy viselkedik a motor nagy sebessgnl. A rgi LC4-esen sok-sok ksrletezssel lehet olyan futm s guminyoms belltst tallni, mellyel 160 km/h felett sem szitl a motor. Az j 690-est sajnos a kzepn jelzsig kopott hts gumival kaptuk meg, amelynek a kvetkezmnye az lett, hogy mr 130-140 km/h felett beszitlt, gy nem tudtam kiprblni a tesztek szerint lehetsges 190 km/h krli vgsebessget. 160-170-ig jutottam, gy igaz lehet a monds, miszerint valaki hallott mr olyan emberrl, aki ltott mr olyan valakit, aki 190-200 krl kzlekedett 690 Supermotval. n nem mertem kiprblni a szitls-csoki hatsmechanizmus miatt, de j gumikkal valsznleg nem lett volna gond.

Analg-digitlis kombi mszerfal
150-200 kilomter, azaz egy tank benzin tehet meg az j lsen, amely inkbb szleivel nyomja most az ember feneket, nem pedig mindenhol, mint a rgi motoron. Az lsmagassg inkbb csak oldalra lejt ton okozott gondot felszllsnl, egybknt mr megszoktam a folyamatos egyenslyozst fl lbon. A tkrk sokat javultak, persze remegnek mg mindig, de jval tbbet ltni bennk, mint a rgi 640-es supermoto, vagy a Duke II sportos tkreiben. A 13,5 literes tankba n csak 11 liter valamennyit tudtam tankolni, mert nem mertem a szmtgpre hagyatkozni, amely tartalkba kapcsolt llapotban folyamatosan szmolja a mszerfalon a mg megtehet t hosszt. tlagos tempval, vegyes hasznlatban 4,5-5 liter kzt alakul a fogyaszts, ezzel 250 km tehet meg elmletileg egy tankolssal.

mnyhez
A gyri Bridgestone BT090 gumik nagy melegben egy darabig jl tapadnak. A tempt forszrozva mr hamarabb elvesztik az aszfalttal a tapadsukat, s megszhat a motor htulja. A Prestige Sportec M3-asa szimpatikusabb megolds lenne ide is. A kopsjelzig szedett hts gumi 4000 km-t futott, ami azt jelzi, ezen sem lesznek hosszabb letek a htsk, mint az eldkn, 5000-nl tutira csers.

Brembo radilis ffkhenger
A radilis Brembo els fknyereggel nincs igazn problma. A hagyomnyos fels ffk-munkahenger jl kzre llthat kis s nagy embernek egyarnt. A fkcs a KTM hagyomnyokhoz hven fm bevonatot kapott. A szerkezet kis kzervel, kt ujjal is megfelel ervel, pontosan adagolhat. A bett a fkt vgn kicsit hangoskodik. A szria fk j ugyan, de nem sokkal jobb, mint a rgi LC4-es hagyomnyos Brembja. Taln egy kicsit kevsb csavarja az els villt radilis volta miatt, de hatsfoka elmarad egy fent is radilis ffkhengert hasznl rendszertl. A hts fk hatsossga, adagolhatsga, precizitsa nagysgrendekkel jobb az eldmodellnl, arra azonban vigyzni kell, hogy a pedlhoz knnyen hozzrhet a motoros lba a szria belltsnl, gy szrevtlenl enyhn nyomva tarthatja azt.
A motort karbantartsra ugyangy 5 ezer kilomterenknt kell vinni, mint az eldt. Viszonylag nagy az ls alatti csomagtr, ellenben a rgi modellel, ahol semmi sem volt. Ide elfr egy elsseglycsomag, egy izzkszlet s a gyri szerszmkszlet is.

Sok minden belefrt a csomagtartba
sszessgben jl sszerakott, nagyon kezes, akr tanulmotornak is btran ajnlhat gp lett az j KTM 690SM. Krds azonban, a supermoto jelz odabiggyeszthet-e mg a motor nevhez. Ha lehetne, n inkbb csak supermoto lightnak keresztelnm el. Persze az utca tlagmotorosnak ez semmilyen htrnyt nem jelent, csak a rgi LC4 tulajdonosok sirnkozhatnak vad bikjuk szeldlsn.
A motor formaterve, s egyb aprbb hibi megszokhatk, az ra - 2,3 milli forint - azonban keser pirula, amely nagyon nehezen fog lemenni a magyar vsrlk torkn, mg ha tudatos KTM-hv is az illet. A Prestige modellrt elkrt 100 ezer forintos rklnbzet mindenkppen megri a radilis zem fk, illetve kuplung munkahengerekrt, a teljesen llthat WP-futmrt, az nttt alumnium kerekekrt, illetve a tapads Metzeler Sportec M3 abroncsokrt. Akik a durvuls supermott keresik a KTM palettjn, azoknak a 450/560 SMR maradt, s a versenyplya. A hrek szerint a KTM 690 Supermoto egyelre nem fogy annyira, mint ahogy azt a KTM vrta, viszont egy j tli akciban, Akrapovic rendszerrel, kedvezmnyes ron, lenne hajlandsgom becserlni a rgebbi, mde jl felszerelt LC4-esem egy 690-es supermotra, esetleg.

Utd, eld
Mszaki adatok
Motor: vzhtses, ngytem, 4 szelepes OHC vezrls, egyhengeres, kiegyenlt-tengely
Lkettrfogat: 654 cm
3 Furat x lket: 102 x 80 mm
Kompresszi viszony: 11,7:1
Max. teljestmny: 63 LE 7500 1/min-nl
Max. nyomatk: 65 Nm 6550 1/min-nl
Keverkkpzs: Keihin EMS befecskendezs
Kuplung: tbbtrcss, olajfrds kuplung, hidraulikus mkdtets, APTC
Vlt: hatfokozat
Vghajts: lnc
Vz: trhls acl csvz, alumnium segdvz
Els futm: 48 mm-es fordtott White Power 4860 ROMA teleszkpvilla, llthat hzfokozati csillapts, 210 mm rugt
Hts futm: PRO-LEVER Progresszv felfggeszts, White Power 4618 rugstag, llthat hzfokozati csillapts s rugelfeszts, 210 mm rugt
Kerekek: 17 x 3,5 ell, 17 x 5,0 htul
Gumik: 120/70-ZR17 M/C ell, 160/60-ZR17 M/C htul - Bridgestone BT090
Els fk: 320 mm-es trcsafk, radilisan szerelt ngydugattys Brembo fknyereg
Hts fk: 240 mm-es trcsafk, egydugattys Brembo fknyereg
Tengelytv: 1460 +/- 15 mm
Villaszg: 64
Utnfuts: 112 mm
Szabad magassg: 260 (terheletlen) mm
lsmagassg: 880 mm
zemanyagtank trfogata: 13,2 liter
Szraz tmeg: 152 kg
ra (reg. adval): 2.125.000 (narancs), 2.185.000 (fekete) + regad (180.000) Ft