A Dakaron évről évre több száz ember dolgozik a verseny zökkenőmentes lebonyolításáért és biztonságáért.
- idén az 1250 versenyző küzdelmét 280 szervező segíti
- a verseny eseményeiről 220 újságíró tudósít
- a táborok között 19 repülő teljesít szolgálatot két héten át
- összesen 19 helikopter kíséri végig a résztvevők útját, köztük tévés-, fotós- és mentőhelikopterek
- a versenyt 25 szervezői autó és 8 kamion kíséri
- 100 tonna étel és 100 ezer liter ivóvíz fogy
Fő a biztonság
A Dakar szigorú szabályzata - akárcsak a verseny útvonala - évről évre változik. Mivel maga a helyszín is rengeteg veszélyt rejt magában (nem beszélve a technikai sportok "szokásos" rizikófaktorairól), a szervezők elsősorban a biztonságot tartják szem előtt.
A Dakar navigációjának lelke a GPS - műholdas helymeghatározó eszköz - amely 1992-ben jelent meg először a versenyen. A félkilós dobozba rejtett szerkezet jelzi a versenyző számára a kívánt cél eléréséhez szükséges koordinátákat, s a GPS az alapja annak a rendszernek is, melynek segítségével - műhold közbeiktatásával - minden versenyző nyomon követhető, akár az interneten is. Technikai újítás, hogy minden induló felszerelése hang- és fényjelzéssel is tudatja, ha a jármű 200 méteres körzetében másik versenyző tartózkodik; erre a balesetek elkerülése miatt van szükség.
Az elmúlt évek két helikopterével szemben az idei versenyen már három légi jármű ügyel a versenyzők biztonságára. A negyvenfős orvosi teamet tíz Tango típusú egészségügyi jármű is segíti. A szabadtéri táborok mellett speciális tábori kórházat állítanak fel a sérülések ellátására, szükség esetén pedig a pálya mellett fekvő helyi kórházak is azonnal bevonhatók a segítségnyújtásba.
Védelem a helyieknek
A Dakar minden évben hatalmas esemény nemcsak a versenyzők és a sportrajongók, hanem a versenynek otthont adó országok lakói számára is. Az indulók és kisebb-nagyobb települések biztonságára a verseny szervezőinek biztonsági teamje és a helyi hatóságok közösen felügyelnek, a helyi sajtó pedig folyamatosan tájékoztatást ad az érintett területekről és versenyútvonalakról. A biztonság növelését szolgálja a sebességkorlátozás is: a nomád sivatagi falvak határánál GPS sebességmérőket helyeztek el a szervezők, s bár a településeken engedélyezett 30 km/h-s sebességet idén felemelték 50 km/h-ra, az ezt megszegő versenyzőkkel szemben életbe lép a "zéró tolerancia" elv, azaz a száguldozókat súlyos szankciókkal - akár 1000 eurós pénzbüntetéssel vagy súlyos esetben kizárással - sújták. |