Bemutat: Ducati Hypermotard 1100/1100S
2007.09.18. 14:27
Miknt lehet krlrni egy igazi supermott? Knny, nyomatkos, egyhengeres kalapcs blokk hajtja, ell nagy, egytrcss fkkel rendelkezik, szles kormnya van, 17 colos kerekeken s sportos abroncsokon gurul. Mi akkor a Ducati Hypermotard? Kzepesen nehz, kthengeres L2-es blokk dbrg benne, ell dupla trcss fkrendszere van, de a kormnya valban szles. Ezek szerint nem is supermoto, vagy mgis?
 Powerslide
A kthengeres supermoto feltallsa nem a Ducati rdeme. Anno amikor ltrejtt az eredetileg egyhengeres gpekbl ll motorkategria, mg endur gpekbl ptettk t ket, sokszor hzilag, egyedi kszts alkatrszekkel. Ksbb a KTM megkezdte az egyhengeres (LC4) supermotk sorozatgyrtst. Az osztrk cg volt az, aki megteremtette a kthengeres supermotk alapjt is az LC8 950 SM vltozatval, majd jtt a BMW a HP2 Megamotval. Ezzel nagyjbl vge is a nagykbcentis kategria knlatnak. Az olaszok gy gondoltk, elfr mg ide egy versenytrs, ezrt a Ducati megalkotta a Hypermotardot, a vrosi forgatag s a hegyvidki kanyarok rmt.
Elszr a 2005-s Milni Nemzetkzi Motorkerkpr killtson kerlt a porondra a Hypermotard. A visszajelzsek olyannyira kedvezk voltak, hogy egy vvel ksbb mr a szriagyrtsra rett modellt lthattuk ugyanitt a Ducati standon. A sorozatgyrts azonban csak tavasz vgn indult be, s idn nyrtl vehettk t az els szerencss megrendelk motorjaikat.
 A ktszelepes blokk 90 lovas
A Ducati nemrg megjult, 1100-as, lghtses, hengerenknt duplagyjtgyertys s ktszelepes L2-es 90 fokos blokkja hajtja. A Multistradabl temelt motor kell nyomatkkal rendelkezik mr alacsony fordulaton a brutlis, 98 mm tmrj dugattyknak ksznheten, melyekhez rvid lket hajtkar tartozik. Mindez szmokban kifejezve 90 lert (7750 ford./perc) s 103 Nm forgatnyomatkot jelent. A blokk szrazkarteres maradt, azaz szpen fog csrgni, mint egy kgy, mivel a kuplunglamellk nem olajban futnak. A vlt meghajtfogaskerekei most j, knnyebb kialaktssal kszltek. A motort termszetesen benzinbefecskendez eteti 45 mm-es szvtorkokon t, s kataliztoros, 2-1-2 rendszer kipufog rkdik a Hypermotard krnyezetbart (Euro3-nak megfelel) mivoltn. A dobok - hol mshol - a hts ls all bukkannak el, hen a Ducati sportmotor hagyomnyokhoz.
A dupla gyjtgyertyhoz - akrcsak a megelz ezer kbcentis, lghtses blokk esetben - a hengerek gsterben elrhet kedvezbb gsi folyamatok miatt nyltak a mrnkk. Nemcsak a fajlagos teljestmny nvekedett hasznlatukkal, hanem a fogyaszts is cskkent, s a krnyezetet is kisebb terhels ri a tisztbb kipufoggzok kvetkeztben. A kompakt, knny L2-es blokk az egyhengeres supermotknl semmivel sem szlesebb gp megptst tette lehetv, gy flelmetes dlsszgeket rtek el a gyri tesztpiltk a bemutatk sorn.
 rdekes ltvny fentrl is a kt kihajtott tkr
50%-kal kisebb szervizkltsggel jr a Ducati elmondsa szerint.
 A versenyplykon sem vall szgyent
A reklmfilm szerint a Hypermotard nyergben brki az utak ura lehet. A motor irnytsra szles, vgeiben elvkonyod alumnium kormny szolgl. Ez minden egyes mozdulatot pontosan, preczen visz t az els kerkre. A hossz, supermoto szer lsben elre-htra lehet mozogni. Az elre vitt slyponttal a kanyarodst, a htrahelyezettel pedig a kigyorstst lehet elsegteni. A piltnak nincs nehz dolga a motor irnytsval egybknt sem. A Ducati-vdjegy trhls csvzat s vzgeometrit versenyplykon fejlesztettk tklyre. Ehhez ell egy 50 mm-es belscs tmrj Marzocchi villapr asszisztl, htul pedig az egykar lengvilla egy ZF Sachs rugstagon ringatzik a kanyarok ritmusra. Mindkt futm elem minden irnyban llthat paramterekkel br.
Mi szksges mg egy remek futmhz? Egy knny kerk, amely jelen esetben a Marchesinitl rkezett. Gyrilag a Bridgestone BT-014-es abroncsai kerlnek a Hypermotardokra, ell 120/70-17, htul pedig 180/55-17 mretben. Ez a gumi elg j kompromisszum a sport abroncsok kzt, de nyilvn sportosabbra is cserlheti, aki hamar elfstlte ket, vagy gyakran ltogatja a versenyplykat. A megllsnl sem bztak semmit a vletlenre a tervezk. Elre a Brembo kt 305 mm-es trcsafke kerlt, radilis felfogats, ngydugattys fknyergek karmai kz. Htra elegendnek tltek egy 245 mm-es fktrcst is.
 Egyedi formaterv
 Mszerfal a MotoGP-bl
A Hypermotard digitlis mszerfalt a MotoGP Desmosedicirl klcsnzte. Nincsenek rajta gombok, sem kapcsolk, a kijelzt a bal kormnymarkolaton elhegyezett kapcsolval vezrelhetjk. Vgre. Az egsz menvezrelt s rengeteg informcit kinyerhetnk belle. A fordulatszmot oszlopdiagrammal, az aktulis sebessg rtkt pedig szmokkal adja tudtunkra a mszer. Tovbbi funkcii az ra, az olajhmrsklet, az olajnyomsra figyelmeztet lmpa, a karbantartsi peridus, az akkumultor feszltsg, a tartalk zemanyagra figyelmeztet lmpa, a tartalkkal megtehet t, az irnyjelzk visszajelzje, a befecskendez ellenrz lmpa s a kridmr. A kijelz a Ducati Data Analyser (DDA) mszerpanelje is egyben.
 Index a kzvdbe integrlva
Az alumnium kormny a stlusnak megfelelen manyag kzvdket kapott. A gp kezelst radilis munkahengerekkel szerelt kuplung s fkkarok segtik a superbike gpekre hasonlt kiegyenlt-tartllyal. Termszetesen a karok a pilta kezre llthatk. A tkrk egyedi jellemzi a Ducati Hypermotardnak. Taln csak a 30-40-es vek motorjain voltak lthatk hasonl, a kormny vgre szerelt darabok. Azonban a Ducati tovbbfejlesztette a megoldst, s behajthatv tette a kormnyvgre szerelt tkrket. A visszapillantk ells lapjba LED-es irnyjelzk kerltek. Szpsge ellenre annyi htrnya lehet, hogy egy essnl szinte bizonyos, hogy srl, illetve szlesti a motort a kormny magassgban.
Az j, kismret els lmpa formjnak ve egytt hajlik az els orridommal. A hts helyzetjelz LED-ekbl ll, amelyek vkony cskknt zrjk a motor keskeny farrszt. A hts lmpa tartrszt egybentttk egy kis szrnnyal, amely az utas kapaszkodkat kti egybe egyttal. A versenyorientltsgra mutat az is, hogy az utas lbtart leszerelhet, gy egy egyszemlyes versenygp ltszatt adja a plyn. A pilta lbtartjbl is egyszeren kipattinthat a gumi rezgscsillapt, s a fm lbtartn biztosabb fogst lehet tallni a csizmval, ha a versenyhelyzet fokozdik.
 Dupla kipufog az ls alatt
A Ducati a 1098-as utn a Hypermotardhoz is knlja az emltett Ducati Data Analyser (DDA) opcit. Ha megvettk, akkor egy USB-s adatkrtyval s PC-s szoftverrel megtekinthet, miknt ment a pilta az adott plyn. A rendszer klnfle adatokat rgzt, gy mint a pillangszelep llsa, a motor sebessge, a fordulatszm, a motor hmrsklete, a megtett t, a krk szma s a kridk. A rendszer a sebessgbl s a fordulatszmbl automatikusan kiszmolja a sebessgfokozatot is. A plyanap vgn 3 s fl rnyi anyag tlthet t szmtgpre utlagos elemzs cljbl.
Hypermotard 1100S
A Ducati esetben az S mindig a szriamotorok sportosabb kiadst jelenti. gy van ez a Hypermotard esetben is. A klnbsg nem hatalmas, de az nyencek rtkelni fogjk az apr finomtsokat. Az els Marzocchi villk csszszrai kis srldsi ellenlls, egyben kopsllbb DLC bevonatot kaptak, errl a fekete szn rulkodik. Htra egy hlins rugs tag ugrott be a Sachs helyett, kln gztartlyos kivitelben. Az amgy sem gyenge els fkszerkezetet egy Brembo Monobloc rendszerre cserltk. Ez a darab szolgl a 1098-as superbike gpen is. Minden egyes Monobloc fknyerget egyben ntenek ki, ez jval merevebb, mint a kt flbl ll hagyomnyos vltozat.
 Egy sima s egy S vltozat
A versenyzk tudjk, hogy legjobban a motor rugzatlan tmegnek cskkentsvel javthatnak motorjuk menetteljestmnyn. A fekete, kovcsolt, knnyfm Marchesini kerekek, piros cskkal a szlkn kt kilval knnyebbek, mint az amgy sem tl nehz szria vltozat kerekei. Mindez gyorsabb bekormnyzst s jobb kezelhetsget eredmnyez. Az S vltozat a szuper tapads Pirelli Diablo Corsa III gumiabroncsokon gurul. A hats fokozshoz a Ducati nhny manyag elemet sznszlas kompozitbl kszltre cserlt. A villavdk, a vezrmszj fedele, az els srvd hts rsze s a hts idom oldals fedelei kszlnek a fekete aranybl.
Az eddig tesztelt Hypermotardok nagyszeren vizsgztak. A fordulatszm-hes, gyors reakcij motor, a merev vz, a nagyon jl beltt geometrij futm, a szuper fkek, a nagyszer irnythatsg mind telitallat modellrl rulkodnak. Nem ppen a supermots, inkbb a sportmotoros menettulajdonsgok kerltek felsznre, ellenben a kinzet miatt a supermots jellemvonsok sem tagadhatk. Akrcsak egy igazn jl eltallt olasz spagetti-western esetben, amely mindenben gy nz ki, mint az eredeti, de valahogy olaszos marad.
 Hagyomnyos Ducati trhls vz
Manapsg a hazai motorosok krben mg mindig rtegmodellnek szmt a Ducati, s ennek egyik oka az ra. A szria Hypermotard 3 287 ezer, mg az S vltozat 3 761 ezer forintba kerl. Ez ugyan mg mindig kicsit borsosnak tnik, de gy is az egyik legkedvezbb r Ducati modell, s a motor tudsa szerint szintn rtkarnyosnak mondhat.
Mszaki adatok
Motor: vzhtses, ngytem, 4 szelepes Desmodromic vezrls, L kthengeres Lkettrfogat: 1078 cm 3 Furat x lket: 98 x 71,5 mm Kompresszi viszony: 10,5:1 Max. teljestmny: 90 LE 7750 1/min-nl Max. nyomatk: 102,9 Nm 4750 1/min-nl Keverkkpzs: Marelli befecskendezs, 45 mm toroktmr Kuplung: tbbtrcss, szrazkuplung, hidraulikus mkdtets Vlt: hatfokozat Vghajts: lnc Vz: trhls acl csvz Els futm: 50 mm-es teljesen llthat fordtott Marczocchi teleszkpvilla, 165 mm rugt (1100S - DLC bevonat csszszron) Hts futm: Progresszv felfggeszts, teljesen llthat Sacsh rugstag, 141 mm rugt (1100S - hlins rugstag) Kerekek: 17 x 3,5 ell, 17 x 5,5 htul (1100S - kovcsolt alumnium Marchesini kerekek) Gumik: 120/70-ZR17 M/C ell, 180/55-ZR17 M/C htul Els fk: 305 mm-es dupla trcsafk, radilisan szerelt ngydugattys Brembo fknyereg (1100S - Brembo Monobloc fknyereg) Hts fk: 245 mm-es trcsafk, ktdugattys fknyereg Mretek (H x Sz x M): 2120 x - x 1155 mm Tengelytv: 1375 mm lsmagassg: 845 mm zemanyagtank trfogata: 12.4 liter Szraz tmeg: 179 (1100S - 177) kg ra (reg. adval): 3 287 450 (1100S - 3 761 750) Ft
|