Az MTV híradójának információi szerint szigorítások előtt áll a KRESZ és a motoros képzés. De valóban ez lenne a megoldás? Tényleg halálra van ítélve az a motoros, aki friss jogosítványával kimerészkedik a forgalomba? A Csigavér autós-motoros iskola meghívását elfogadva egy cikksorozatot indítunk, mellyel a jelenlegi motoros képzést szeretnénk bemutatni, de azt javaslom, ne szaladjunk ennyire előre. Vizsgáljuk meg a jelenlegi helyzetet.
A mecseki tragédiával hirtelen a rivaldafényben találtuk magunkat, a média "zabálta" az esetet, szakértők szólaltak fel, mindenki a rendszert tette felelőssé, mondván: nem kapnak megfelelő képzést a korlátlan A kategóriás jogosítvány megszerzésekor a motorosok. Deák Gábor, a Csigavér iskola tulajdonosa azonban másképp látja az esetet.
„Ezek a balesetek alapvetően mentális okokból következnek be. Tisztában kell lenniük az embereknek azzal, hogy mi nem versenyzőket képzünk. Egy alapképzést kap mindenki, éppúgy, mint az autós jogosítvány esetében. Ha minden motoros úgy közlekedne, ahogy nálunk, vagy egy másik motoros iskolában tanulna, akkor nem lenne ennyi baleset.”
Ezzel csupán annyi a probléma, hogy senki sem úgy vezet, ahogy azt az iskolában tanulja, vagy jobb esetben csak egy ideig. Egy B-s jogsi sem jogosítja fel tulajdonosát, hogy holnaptól a Formula 1-ben induljon, éppen ezért az A-as vezetői engedélyt sem versenymotorokhoz adják. A dolog szépséghibája csupán annyi, hogy egy ilyen brutális kétkerekűhöz (szinte) bárki hozzájuthat, ha felmutatja jogosítványát és virítja az egyre bagatellebb kezdő részletet, pedig tudjuk jól, százszor elhangzott, hogy a mai 1000-es (de akár 600-as) sportgépeket egyszerűen nem hétköznapi használatra és hétköznapi embereknek tervezik.
Mint ahogy Gábor is mondta, az egyén szerepe kizárhatatlan a folyamatból. Ha nem vagyunk képesek teljesítményünk felső határait felmérni, akkor könnyen úgy végezhetjük, mint a Mecsekben a srácok. Azzal azonban nem lehet vitatkozni, hogy a védőfelszerelést kötelezővé tegyék a motorosoknak, mert erről is szólnak a híradások.
„A KRESZ azt írja, hogy egy becsatolt bukósisak kell csak ahhoz (meg persze a vezetői engedély), hogy valaki motorra üljön. Ez a józan észnek teljesen ellentmond. Egy olyan járművön, ahol semmi nem védi a vezetőt, igenis kötelezővé kéne tenni a védőfelszerelést (kabát, nadrág, csizma, kesztyű)” – ezt már Magyari Zsolt, a Csigavér suli motoros képzéséért felelős oktató mondja.
Nehéz igazságot tenni az ügyben, mert valahol mindenkinek igaza van. Igaza lehet annak, aki az oktatást teszi felelőssé, igaza lehet annak, aki a motorkerékpárgyárak felelősségét firtatja, és azoknak is igazuk lehet, akik az eldurrant agyú aszfaltbetyárokat okolják a balesetekért.
Ez egy örök szélmalomharc, aminek nincs győztese. Hosszú időnek kell ahhoz eltelnie, hogy itthon is olyan legyen a motoros kultúra, mint nyugaton, pedig egykoron a most élen járó országokban is hasonló állapotok uralkodtak.