Spidi 2008: látszódni vaksötétben is
2007.08.07. 12:24
Árnyék és fény: a meglehetősen erős 2008-as Spidi-kollekció abszolút újdonsága a "láthatósági" mellény és túraruházat.
Önnön reakcióidejét bárki letesztelheti - a legnagyobb valószínűséggel 2,5 tized és fél másodperc közötti átlagértéket kap, ha a jelzőfény kigyulladása után egérklikkel vagy a billentyűzet bármely gombjának lenyomásával kell reagálnia. Motorversenyeken edződött sportbarát lényünk tudja jól, mennyit jelent három tized, ha lovas és lovasa „tempót megy”. De mennyit jelent három másodperc? Közlekedési szakemberek egybehangzó véleménye szerint ennyi időre van szüksége ugyanis az embernek – bármilyen járművet is vezessen - , hogy egy adott akadály észlelése után mérlegeljen és megtegye a megfelelő lépéseket, hogy elkerülje azt. Youssou N’Dour-ék helytelenül énekelték: nem hét, hanem három másodperc az élet. Hiszi-e Ön? Magunk részéről kétkedve fogadtuk a közlekedéstudósok állítását, hiszen századik életévük felé közelítő családtagjaink is bőven három szekundumon belül reflektálnak az élet bizonyos helyzeteire. Ám végül fejet kellett hajtanunk a tudomány előtt, mikor emberi tempóban, főúton haladva az előttünk vagy két-háromszáz méterrel közlekedő gépkocsi vezetője előbb állt bele a fékbe, s csak aztán jelezte balra kanyarodási szándékát.
Szóval három másodperc. Egy örökkévalóság: belesűrítve észlelés, hezitálás, döntés, ingerületátvitel és a döntés megvalósítása. Értékes pillanatok, főleg annak, aki motorozik. Hogy a közlekedési helyzetet helyesen mérhessünk fel, hajtsunk két- vagy négykerekűt, az elsődleges követelmény, hogy jól lássunk. Ez a kulcsa mindennek, mert amit nem (jól) látunk, arra nem tudunk (jól) reagálni. Nappal, megfelelő fényviszonyok és tiszta, pára- és koszmentes plexi/szélvédő esetén bízhatunk koncentrációnkban (a többiekében inkább ne bízzunk sosem…). De mi a helyzet éjjel? A statisztika szerint az autós-motoros balesetek 80%-ában a kocsi vezetője nem, vagy csak késve (reakcióidőn kívül) veszi észre a százszor védtelenebb bringás társat. Ugyan a világot aligha váltja meg, de a megelőzésben nagy előrelépést jelent a Spidi gyártó két innovációja, a HI Life Vest mellény és a Granturismo Pro kabát (mindkettő a 2008-as kollekció modellje), amelyek garantáltan láthatóvá teszik viselőjüket, minden körülmények között. Mintha éjszakai műszakból hazafelé tartó aszfaltozó munkások volnánk, láthatósági munkaruházatban.
A mellény kifejlesztésében a Spidi a 3M nevű, fényvisszaverő anyag-specialista céggel dolgozott együtt. Ez a társaság nemcsak gyárt, de folyamatosan kutatja is, mint lehet a mindennapi közlekedésbe beemelni a „sötétben is világos” matériákat. A HI Life Vest optimálisan illeszkedik a motoros testéhez, négy kivehető zsebe van, amelyek közül kettőbe belefér az esőkabát és a szériatartozék Warrior gerincvédő. Száz (na jó, 99,90) eurós listaáron kerül piaci forgalomba.
A Granturismo Pro kabát amellett, hogy egyike a legsokoldalúbb és legteljesebb túraöltözeteknek, magában foglalja a Safety Lamp világító rendszert hátul, vállmagasságban. Ez a berendezés egy olyan hullámhosszúságú kékes fényt bocsát ki magából, amit a sötétben a legkönnyebben észlel az emberi szem – állíthatjuk villogó vagy konstans üzzemmódba. A kabát egy Airack nevű szűrőt tartalmaz, amely egy flexibilis anyagból készült szellőzőcsövön keresztül engedi át a levegőt, a víz bejutását viszont mechanikusan gátolja. Gerincvédővel és Safety Lamp-pel együtt listaára 649 euró, hozzáillő GT-kesztyű további száznegyven kontinentális valuta.
2008 egyébként ugyancsak erős évnek ígérkezik a Spidi szempontjából: legalább hatvanöt új modellel frissül a kollekció. Mindezt lehetetlen egyesével bemutatni, de néhány érdekességet már most kiemelhetünk: egyik ilyen a GP Kangoroo (a képen - klikk a nagyításhoz) ruha, amely 0,9 és 1 mm-es vastagságával az ultrakönnyű kategóriába tartozik, ennélfogva professzionális kényelmet és kényelmet nyújt. Ára már nem annyira ultrakönnyű, háromszázötvenezer forint körül várható – minden bizonnyal ez lesz a Spidi csúcsmodellje az őszi kiállításokon. A Scarlet családdal a hölgyeket célozza a gyártó: praktikus, lendületes, főleg városi darabok ezek
|