Meglátni és megszeretni alapon vettem egy használt BMW-t Németországban. A kereskedő ugyan kicsit segített az ottani ügyintézésnél, de összesen 40 perc új törzskönyvért, forgalmiért (össz. 44 euró), rendszámért (12 euró) és biztosításért (ez bizony 100 euró 15 napra) a hivatalban, akkor se rossz idő. Boldogan hoztam haza lábon, és még nem sejtettem: 50 órányi tömény rettenet vár...
Az elején tisztázzuk: az ügyintézők és a vizsgáztatók általában normálisak és segítőkészek. Csak a rendszer lenne az emberért és nem fordítva.
Első kör:
Időpontkérés az okmányirodában származás igazolási vizsgálat kérelmezéséhez. Előjegyzést tíz napra adnak, vagy sorba is állhatsz, mely nyugodtan elhúzódhat akár az ügyintézési idő végéig. (Tipp: állítólag szerda mindenhol a legcsendesebb nap.) Összes papírodat bemutatod, lefénymásolják, befizeted a bemelegítő lét a postán (8400 Ft), újra vársz, hogy bemutasd a csekket, 2 óra és megvan. Majd kihozza a postás. Az két hét.
Második kör:
Pénteken csak délig dolgoznak
Irány a Közlekedésfelügyelet a forgalomba helyezhetőséghez szükséges műszaki vizsgáért. Időpontot csak úgy adnak, ha személyesen elmész a lakhelyed szerint illetékes helyszínre a papírjaiddal (én Szigetszentmiklósra), azokat átnézik, lefénymásolják (Copy Nation), és adnak egy időpontot öt hétre! Még egyszer ideírom: 35 napra! Ja és szólnak, hogy reggel 7-re gyere, és szánd rá a napod. Mint a boldog emlékű MH-nál (fiatalabbaknak: Magyar Honvédség) a sorozáson. Végül röpke 3 óra utazással, és az időpont egyeztetés megvan.
Harmadik kör:
Ez nem volt kötelező, csak amolyan laikus testvér futam. Ugyanis az előzőek után rájöttem, hogy az állami gépezet nyikorog. Itt állok a szezonban, érvényes rendszám nélkül, egy hónapig még vizsgáztatni se tudom elvinni, nemhogy használhassam. Szóval kivártam az okmányirodában a sorom, hogy felvilágosítsanak: ebből nincs törvényes kiút. Se E rendszám, se útvonalengedély nem adható, most figyelj: mert nincs érvényes műszakija! Mondom, érvényes TÜV van rá, egyébként meg pont a műszakis kör az öt hét! Az mindegy, szabály az szabály! Hihetetlen, de EU előtt jobb volt, akkor a határon az érvényes német forgalmira kiadták az E rendszámot, tudtál rá kötni biztosítást, és legálisan mehettél vele. A profi autós cégek P rendszámokat használnak, és állítólag lehet valamit trükközni a Z rendszámmal huszonvalahányezerért: ha azt hazudod, inkább visszaviszed, kiadják rá ezt a fajtát, 30 napra jó, aztán a végén megmondod, hogy mégse. Két óra alatt kiokosítottak.
Negyedik kör:
Eredetvizsgálat. 17 000-ért bemész egy ilyen kis eredetvizsgáló helyre, lefénymásolnak mindent. Fontos, hogy csak akkor tudod intézni, ha már legalább a származásigazolásod megjött a postán. Szokták kérni a közlekedésfelügyelet műszaki lapját is, de úgy drágábban jössz ki 7200-zal, úgyhogy ide előbb menj, mint vizsgázni! Kérésre kijönnek házhoz, ami nem mellékes, hiszen nincs rendszámod. Szóval egyszer bemész, egyszer várod a szerelőt és egyszer elmész a kész papírodért, ami csak egy kérelem, de az okmányirodán majd kell. Nem több 4 óránál.
Ötödik kör:
A folyamat központi bürokratikus egysége
Közlekedésfelügyelet. Végre eljött a nagy nap, reggel már ott nyomulok a kamionnepperek között egy kölcsön P rendszámmal, mivel eredetvizsga nálam még ekkor nem volt. Integrál vizsga lesz, az eredetet is ellenőrzik, DE EZ AZ EREDETVIZSGÁLATOT NEM VÁLTJA KI! De nem ám! Megnézik, fotózzák, vázon tábla körül festékréteget mérnek. Utána rögtön (másfél óra múlva) műszaki vizsga. Szépen áttolod, aztán vársz a papírjaidra. 34 000-t fizettem így, 26 800-ból megúszhattam volna, ha előbb viszem eredetvizsgára, mindegy. Délre végeztem. Közben a P rendszámom elment dolgozni, de nem volt baj, végigjöttem a rendőrjárőr mögött az emnullán szépen.
Hatodik kör:
A célforgalom-Mahart terület tábla a vámhivatalhoz vezető úton található Csepelen, hát nem is találtam oda elsőre!
VPOP Magánvám-forgalmi Főhivatal. Csak egy helyen van, Csepelen, a Petróleum utcában. Elsőre nem könnyű megtalálni, de csak próbálkozz. Vigyázni! Háromkor zárnak, pénteken délben. Ebéd után érek ki. Először kérek VPOP ID számot: fél óra. ( A VPOP-nak személyi vagy adószám persze nem jó, kell a saját külön kis ügyfélazonosítójuk. Értem én, valamiből a szoftvereseknek is élni kell, legjobb a közpénzből). Majd közlik, ha reggel beadom a papírokat jó korán, délutánra biztos kész lesz. Feladom, és egy vámügynöknő karjaiba vetem magam. Ez nem nehéz, csinos is, és véletlenül valahogy rögtön ott van helyben, az első ablak az övé. Ő mosolyog. Ő fél perc alatt (!) kiszámítja a regadót. Az ötéves motorra ez jelképes 116000 Ft, nyolcezer az ügyintézési díj, ami szerintem megéri, időt nyersz és tuti nem kötnek bele a papírjaidba. Majd telefonál, ha minden kész. És persze ő kész is van másnap reggelre. Itt találkoztam a procedúra legarcpirítóbb momentumával is: a regadó fizetésén túl a pénzbefizetés pénzforgalmi költségét is külön rád hárítják, valami 600 Ft-os összeget. Értitek? Te fizeted be, és még a továbbutalás költségét is veled fizettetik ki. Ilyen a világon nincs. Amerikában bármely törvényalkotót simán lepuffantanák ezért. Nem nagy pénz - bár banki jutaléknak igen csinos -, de tényleg birkák vagyunk.
Hetedik kör:
Kötelező biztosítás. Ez legalább könnyen megy, ilyennek is kell lenni.
Nyolcadik kör:
Megfogod a vastag paksamétát, és miközben az esőerdőkért szorongsz, újra elmész az okmányirodába. Itt fénymásolnak (valamit kell csinálni a sok új papírral), kapsz három(!) új csekket. 12 000 a törzskönyv, 4500 a rendszám (a németeknek hogy jön ki 12 euróból? Pedig nekik sokkal nagyobb van! Kínában gyártják?), meg 450 Ft a matrica. Ezeket szépen feladod, örülsz, hogy átírási illeték magánbehozatalnál nincs (néha még a gépezet is lehet figyelmetlen, majd holnaptól azt is kiróják, gondolom), majd ekkor szólítanak. Kicsit papírozunk, másolunk, nyomtatunk és aláírunk. És igen, megkapod végül a rendszámot és a forgalmit is. Törzskönyvet majd később a postán, hogy álldogállhass még egy kicsit.
Vélemény:
Az EU-ban forgalomban lévő, EU-s és hazai típusbizonyítványú, EU-ban érvényes műszakival rendelkező gépjárművet hoztam az EU-ból. Fogadjon az okmányiroda, nézze át a dokumentumokat, kötelezzen egy eredetvizsgálatra (hiszen az mondja meg, egyezik-e a papír a motorral), fizettessem be a költségeket, és ha minden ok, adjon egy új törzskönyvet, forgalmit és rendszámot az EU-s műszaki érvényességével. Negyvenöt perc és ne negyvenöt nap alatt.
A szerzemény