motorblokk
Üdvözöllek honlapomon
Üdvözöllek honlapomon!
 
Az oldalon megtalálhatsz mindenféle motoros hírt,egy-két tesztet,vezetés-
tecnikai cikkeket,informá-ciót és híreket a
2007-es Dakar
Rallyról,valamint egy motoros GYIK-et,amiben
a motorokkal kapcsolatos műszaki fogalmakkal lehet ismerkedni.
Kellemes böngészést!
 
 
 
 
Motoros dolgok
 
Dakar Rally 2007
 
Ringek
 
Paintball
 
Szavazás
Milyen fajta motorod van?

Sport
Naked
Cross
Enduro
Chopper
Quad
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Linkek

  

 

 

 

 
Quad
Tartalom
 
Túramotorozás
Túramotorozás : Motorvezetés

Motorvezetés

Szeretnék biztonságosan és gyorsan haladni, mint egy Rossi. Szeretném jobban élvezni a kanyarok dinamikáját, és kihozni a maximális élményt, ami a motorozásból kihozható. Elhatároztam hát, hogy végigbőngészem a szakirodalmat és kiderítem mit mondanak a profik az országúti motorozás alapjairól. Elsőként a kanyarodást vettem át.

 

Alapszabályok minden helyzetben

A szemed az exit ponton legyen
Az exit pont az a hely magad előtt, ahol majd lenni akarsz miközben haladsz. A motor egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy az exit pont felé akar menni. Ez nagyon jól működő szabály. Kanyarok esetén az exit pont lehet a a kanyar kijárata, vagy a még belátható legtávolabbi pontja. Előzésnél az exit pont a sávba való visszatérésed útvonalán mozog. Az exit pont sohase legyen túl közel, mert ettől a motor bizonytalanná válik. Ha a korlátot, vagy az előtted haladót nézed, akkor jó esélyed van rá, hogy előbb-utóbb rajta kötsz ki. Mindig az akadálytalan haladás útvonalát keresd és minél messzebb tekints előre.

A kormányt ne terheld a testsúlyoddal
Egyszerűen nehezebb korrigálni, ha a kormányba kapaszkodsz, vagy azon támaszkodsz. A karod laza legyen és készen egészen apró, finom mozdulatokra is.

A dinamikus kanyarvétel

Dinamikus kanyarvételnek nevezem azt, amikor a motor viszonylag nagy ívben és elegendően nagy sebességgel halad ahhoz, hogy a kanyart csak a motor megdöntésével lehessen bevenni.

A sebesség megválasztása
A kanyar előtt készülj fel a megfelelő sebesség megválasztásával. Ha a kanyart belátod, akkor általában könnyebben be tudod állítani a megfelelő sebességet. A beláthatatlan íveknél gond van, mert lehet, hogy sima nagyívű kanyar helyett egy hajtűkanyar, vagy egy kőomlás vár rád pont ott, ahol az út már takarásban van. Ilyenkor segítségedre lehetnek a következők:

  • Az exit pont közeledik, vagy távolodik? - Ha közeledik, akkor inkább lassíts, mert lehet ott még hajtűkanyar is.
  • Az útjelzések - Amikor sok piros nyilat látsz a kanyar felé mutatni, az kis ívű kanyarra utal. Különlegesen veszélyes helyeken kitesznek sebességkorlátozást jelző táblát a kanyarok előtt. Az a tapasztalatom, hogy az ilyeneket érdemes szó szerint betartani.
  • Előtted haladó más járművek mozgása - Ha látod, hogy nagyot fékeznek, akkor te is legyél óvatosabb. Az előtted haladó, ha már megkezdte a kanyarodást valószínűleg jobban látja, hogy az út hogyan folytatódik, mint te. Ha gyorsít, akkor a kanyar valószínüleg kiegyenesedik.

A sebességed megválasztásában hagyj magadnak egy kis tartalékot. Számíts rá, hogy váratlan akadályok miatt esetleg hirtelen kell korrigálnod.

A fékezés
Ha a kanyar előtt fékezned kell, akkor addig fékezz, amíg a motor függőleges helyzetben halad. A döntött motor fékezése igen veszélyes, mert a kerék tapadása ilyenkor lényegesen rosszabb, az oldalirányú kicsúszás veszélye nagyobb, a legkisebb úthiba is nagy meglepetést okozhat. Szakértők azt ajánlják, hogy ha a fékezést elvéted, akkor inkább maradj függőlegesen egy nagyobb vészfékezés idejére és utána vegyél egy nagyon kis ívű mélyen megdöntött kanyart, mielőtt leszaladnál az útpadkára. Ez így elméletben könnyebb, mint kivitelezni, de tanusíthatom, hogy működik. Érdemes gyakorolni. Ilyen szituációkba akkor kerülsz leggyakrabban, amikor nagyon kanyargós úton előzöl.

A szakértők azt a helyzetet, amikor az első kerék tapadására alpozod a motor stabilitását, "első keréken motorozásnak" nevezik és nagyon veszélyesnek tartják. Ez akkor fordul elő, ha kanyarban fékezed az első kereket, vagy nagyon hirtelen kanyarodsz. Ilyenkor fokozottan ki vagy téve a megcsúszásnak és korrigálni sem tudsz, mert nincs mivel.

Testhelyzet
A tested maradjon mindig közel a motor függőleges tengelyéhez és dőljön együtt a motorral. A fejed ellenkező irányba döntsd, hogya szemed vonala vízszintes helyzetben maradjon. Nos ez unalmasan hangzik. Rossi ugye ezt másképp csinálja a TV-ben. Tény, hogy sokkal látványosabb a külső lábszárral megfogott tank a kanyar felé messze kiülő motorossal akinek a térdvédője szikrákat vet az aszfalton. Ez azonban egyrészt sok extra fáradtsággal jár, másrészt veszélyesebb, mert a visszatérés a normális üléspozícióba időbe kerül. Az országúton több a kiszámíthatatlan akadály, mint a pályán és a megérkezés fontosabb cél, mint a tizedmásodpercek lefaragása. Arról nem beszélve, hogy az utasnak nagyon kényelmetlen. És ha már Rossit emlegettük, ilyen az amikor Valentino az országúton kanyarodik (a képet a Honda Hornet reklámfilmjéből vettük át).

A döntés
A motort a tested kanyar felé döntésével vidd bele az ívbe. A motor tapadása és irányíthatósága annál jobb, minél kevésbé van megdöntve, ugyanakkor kanyarban haladni (és a motorozást élvezni) csak akkor lehet, ha a gépet megdöntöd, amíg a biztonságérzeted engedi. Az enyhén a kanyar felé dölö felsőtest segít megtalálni az optimális kompromisszumot a irányíthatóság és a bedőlés mértéke között minden sebességnél. Miután a testeddel elkezdted a döntést, azt az ellenkormányzással folytatod.

Az ellenkormányzás
A dinamikus kanyarvétel egyik sajátossága az ellenkormányzás. A kormányt nem a kanyar felé, hanem ellenkező irányba kell fordítanod, mintegy segítve a gépet a megdőlésben. Erre azért van szükség, mert a megdöntött motor első gumijára ható erők a kormányt a kanyar felé csavarják és emiatt a motor kisebb ívben akar kanyarodni, illetve fel akar egyenesedni. Minél jobban bedőlsz annál nagyobb lesz a gumira ható erő karja és annál erősebben kell tartani a kormányt ellenkező irányban. Minél nagyobb erőt fejtesz ki annál jobban érted majd, hogy miért fontos a laza kéztartás.

Az ív megválasztása
Az első ami ugye erről eszünkbe jut az "ideális ív". Az ideális ívet az jellemzi, hogy ezen haladva az iv sugarának a változási sebessége a lehető legkisebb. A dolog egyszerű, csak deriválni kell tudni hozzá. A legideálisabb eset ugye az, hogy egyenesen megyünk - néhány S kanyar ezt meg is engedi, míg a legrosszabb az, ha a kormányt hirtelen kell elmozdítani. Szóval deriválás helyett azt is mondhatjuk, az az ideális ív, amelynek mentén a kormány a leglassabban fordul. Az ideális ívet azonban megint meghagynám a pályamotorosoknak. Az országúton ennél fontosabb a biztonságos ív, amit a következőkkel jellemeznék:

Maradj a sávodban, és ezt úgy értem, hogy a teljes terjdelmedben. Ez balra kanyarodáskor különösen fontos. Amikor ugyanis csak a kerekeid vannak a sávodban, a középvonal mellett közvetlenül, te meg már a másik sáv fölött fekszel, akkor ugyan közel vagy az ideális ívhez, de nagyon udvariatlan dolog lefejelni aszembe jövőket.

Beláthatatlan kanyarokban maradj a sávod külső szélén, vagy legalábbis biztonságos távolságban a középvonaltól - ez csak óvatosság a szembe jövő ideális íven közlekedők miatt. Amíg fékezned kell, haladj egyenesen, illetve kanyarodás közben ne fékezz. A kanyar elhagyásakor finoman adagolt gázzal gyorsítva hagyd a motort felegyenesedni.

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Idő
 
Számláló
Indulás: 2006-11-02
 
Programajánló
  • 2007 szept.14.
  • EVO Gyorsulási Verseny
    Időpont: 2007.09.14., péntek
    Helyszín: Hungaroring

    2007 szept.15.

    IV. Motörbörze és kiállítás
    Időpont: 2007.09.15., szombat
    Helyszín: Tatabánya

    2007.szept.15.

    IV. Martfűi Motoros Buli
    Időpont: 2007.09.15., szombat
    Helyszín: Martfű, Zsófia-Vadnarancsos

  •  
     
     
    Chat
    Név:

    Üzenet:
    :)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
    Szavazás
    Legyenek-e az oldalon Foma-1 és/vagy MotoGP hírek és tabellák?

    Igen,legyen mindkettő
    Csak Forma-1 legyen
    Csak MotoGP legyen
    Ne legyen egyik se
    Leszarom
    Szavazás állása
    Lezárt szavazások
     
    Napi vicc

    A kamionsofő egy út menti étteremben bécsi szeletet rendel.Éppen elé teszik, amikor három bőrruhás motoros lép be,s egyikük se szó,se beszéd , elveszi a  sofőr tányérját és átviszi a saját asztalukhoz.A kamionos mukkanás nélkül fizet és távozik.

    -Figyelitek srácok-rikkant a legnagyobb hangú-ez vagy beszari,vagy nem tud bunyózni.

    -Valószínűleg vezetni se tud-szól közbe a pincér- mert épp most lapította palacsintává a motorotokat.

    További motoros viccek

     
    Naptár
    2024. Május
    HKSCPSV
    29
    30
    01
    02
    03
    04
    05
    06
    07
    08
    09
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    01
    02
    <<   >>
     

    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak