Ezittaz! vagy ha azt feltételezzük, hogy a Yamaha mérnökei (merthogy ez yamahás szabadalom) vicces kedvükben voltak, akkor úgy is értelmezhetnénk, mint legfrankóbb kipufogószelep.
De mielőtt a magyar szaknyelv hiányossága miatt (nincs a powervalve kifejezésre magyar megfelelő, mondhatnánk power-szelepnek is, de mivel a szakzsargon a kétüteműek kipufogószelepét hívja így, nem szerencsés itt is ezt használni) félreértelmeznénk a dolgot, itt most nem a blokk kipufogószelepeiről van szó, hanem a kipufogórendszerben található, szervomotorral működtetett - végülis - pillangószelepről, egy változó szűkítésről. Különböző fordulatszámokon és terheléseken növeli vagy csökkenti a kipufogórendszer ellennyomását a motor felé, így minden fordulatszám tartományban ideális lesz a blokk töltése és kipufogása. Ezzel nő a hatásfok és a teljesítmény.
Tehát röviden az EXUP szelep dolga az, hogy a kipufogó átömlési keresztmetszetet változtatva mindig optimális nyomatékleadást hozzon létre minden fordulaton. Manapság ezt a technológiát is átvették sokan, a Suzukinál pl. SET-nek, Suzuki Exhaust Tuningnak, azaz Suzuki Kipufogó Tuningnak hívják. Az elv ugyanaz, csak a név és a gyártó más. De mivel a Yamaha volt az első aki mindezt a sorozatban gyártott motorokon is nagy számban és sikerrel alkalmazta, sok esetben más gyártók ilyen jellegű rendszerét is EXUP-nak hívja a motoros szleng.