Motoros GYIK : Azt mondják 125-ös Cagivámban van power szelep. Mi ez és hol van? |
Azt mondják 125-ös Cagivámban van power szelep. Mi ez és hol van?
Egy négyütemű motorban a benzin-levegő keverék hengerbe jutását, majd az égéstermékek kipufogását a szelepek végzik.
Ez a feladat a kétütemű motorok esetében a dugattyú és a henger oldalán található nyílások dolga, ezt hívjuk résvezérlésnek (és ezért is olyan iszonyú fontos a kétüteműek kipufogója, mivel az nagyban befolyásolja a gázok áramlását). Ahogy a dugattyú mozog fel-le a hengerben, elhalad a henger nyílásai mellett, melyeket vagy lezár, vagy megnyit. Ezeket a nyílásokat nyilván a lehető legoptimálisabb töltést és kipufogást szem előtt tartva alakítják ki. Igen ám, de mi van akkor, ha jó magas fordulatszám tartományokban már nem úgy áramlanak a hengerben a gázok, mint az ideális volt még pár száz vagy ezer fordulattal lejjebb? Ilyenkor jön képbe a köznyelven „power” szelepnek nevezett kipufogó szelep, ami alap helyzetben zárva van, és így szűkíti a henger oldalán a kipufogónyílást. Viszont ha elérünk egy bizonyos fordulatszámot kinyit, (illetve egyes típusokban valójában elfordul) ezzel megnöveli a kipufogórés méretét felfelé, hogy a gázok hamarabb távozhassanak a hengerből, ahogy a dugattyú mozog lefelé.
Boooo... ...ommMMRRRR... ...RRRUÁÁÁÁ!!!
A képen egy Suzuki RGV250-es kétállású power szelepét látjátok. Az első (alacsony fordulati) képen teljesen zárt a szelep. A második kép a középső fordulat tartományban használt szelepállást szemlélteti, míg az utolsó a „seggberúgó” (magas fordulati) állást. Mondhatjuk, hogy a kipufogószelep a kétüteműeknek olyan, mint a változó szelepvezérlés a négyüteműeknek. És hogy hol van? Nos, ha figyelmesen olvastad a fentieket és némileg vizuális típus vagy, rájöhettél, hogy közvetlenül a henger kipufogó felöli oldalán található.
|