Miben más egy sport dob, mint egy gyári?
Sport dob mennyire növeli meg a motor teljesítményét? Mit jelent: nyitott kipufogó?
Először is tisztázzunk le egy széria kipufogót, mert ha azt megismered, könnyebb lesz megérteni, mi is az a nyitott kipufogó.
Egy négyütemű kipufogórendszer amellett, hogy elvezeti hátra a kipufogó gázokat és tompítja a motor hangját, a motor teljesítményét is nagyban befolyásolja. Egy széria motor úgy gurul ki a gyár kapuján, hogy kipufogógázai és hangja tökéletesen megfelelnek az éppen érvényben lévő hang és káros anyag kibocsátási határértékeknek. De ez azt is maga után vonja, hogy a kipufogórendszerben, azon belül is a kipufogódobban fojtás van, ami a motor hangja mellett teljesítményét is visszafojtja.
Ezen a képen egy gyári kipufogódob metszetét láthatod. A jobb oldali fényes rész szimbolizálja a motort, a felénk néző rész pedig a kipufogónyílás. Ha végigköveted a kipufogógáz útját, láthatod, hogy először egy perforált lemez tompít, majd egy kis csövön keresztül egy nagyobb, perforált csővel körbevett kamrába áramlik a gáz, ahonnan csak úgy tud kijutni, ha megfordul, és átáramlik a felső, megtört csőbe. Ez, vagy egy ehhez hasonló gyári (típusonként változik a kialakítás), fojtással rendelkező kipufogódob tökéletesen lecsökkenti a motor hangját a megfelelő mértékre, de egyben a motor teljesítményét is visszafogja valamelyest, ugyanis a kipufogógázok nem áramolhatnak szabadon, lassulnak, ami a motor feltöltését és ezzel teljesítményét is hátrányosan befolyásolja.
Egy „nyitott kipufogóban” nincsenek kamrák, vagy a kipufogógáz irányváltását eredményező csőlabirintusok. Egy nyitott dobon át lehet látni, a gázok áramlását nem akadályozza semmi. A be és kilépő nyílásokat egy perforált (lyukacsos) cső köti össze, a hangtompítást a perforált cső és a dob külső héja közötti hőálló hangszigetelő anyag végzi.
Halk gyári dob mindenféle fojtással...
...és nyitott dob: átmenő perforált cső, körülötte hangszigetelő "tömés".
És hogy mennyire növeli meg ez a motor teljesítményét?
Nos, ez egy nagyon jó kérdés, de nincs rá egyértelmű válasz, sőt, ha a széria dobot lecseréljük egy nyitottra, az még nem jelenti minden esetben azt, hogy erősebb lesz a motorunk. Hangosabb lesz az biztos, de hogy növekszik-e a teljesítmény, az nagyban függ a motor és a nyitott dob típusától. Legjobb esetben pár plusz lóerőt kaphatunk, legrosszabb esetben nemhogy nő, de még csökkenhet is a motorteljesítmény, sőt, ha valami sufniban összetákolt csövet választunk, aminek túlságosan nagyok az átömlési értékei, még a kipufogószelepeket is elégethetjük. Minden utcai motornak szüksége van némi fojtásra, hogy tökéletes legyen a feltöltés és a kipufogás. Éppen ezért, a nyitott dobok kilépő nyílása általában kisebb átmérőjű, mint a belépő, ami bizonyos mértékű fojtást jelent, plusz még a kipufogógázok áramlási sebességét is növeli, tehát javítja a kipufogás hatásfokát.
A legtöbb neves, márkás kipufogógyártó a sportdobokat (tehát nem a komplett kipufogórendszereket!) úgy alakítja ki, hogy a nyitott dob által megnövelt kipufogási hatásfok miatt ne kelljen az üzemanyag ellátáson is változtatni. Viszont ha a gyárihoz képest túl nyitott a sportdobod, vagy a gyárinál sokkal nagyobb hatásfokú komplett rendszert szerelsz fel a motorra, szinte minden esetben a feltöltés hatásfokán is növelni kell sportlégszűrővel és karburátor-, vagy injektor átállítással, hogy újra egyensúlyba kerüljön a kipufogás a feltöltéssel.
|